torsdag 26 september 2013

Bakslag

Ja, allt är ju inte guld som glimmar. Köket blir ASBRA och vi är supernöjda, men vi har även fått tråkiga besked gällande vårt Toradal.

1. Det finns inget bredband utbyggt på telestationen, vilket gör att vi måste ha mobilt bredband. Jag som jobbat med detta (dock för flera år sedan) är djupt skeptisk. Återkommer med hur det slutar:)

2. Våra kaminer och vår skorsten över tak har blivit utdömda. Skorstenen visste vi om sedan innan, men kaminerna var en tråkig nyhet. Om vi ska ha kaminer så ska följande göras:
- mura om skorstenen över tak
- riva ut kaminerna/alternativt riva och mura om dem
- sätta in rör i kanalerna
- köpa nya kaminer

Suck! Jag älskar ju den gamla kakelugnen som står i vardagsrummet, men det känns inte riktigt ekonomiskt försvarbart att mura om den, om det nu är så att sotarens prisuppgift på 30.000 stämmer. Det ska såklart kollas upp.

Vi har bestämt oss för att vi även fortsatt ska ha kaminer i huset, men de stora frågorna kvarstår: Vilken typ av kamin? När? Hur? Budget?

Tips mottages tacksamt!

3 kommentarer:

  1. Tråkigt. du har ju en duktig bror utnytja honnom han kan bara han vill. telenors 4g ska vara bra
    då har man ett stationärt modem som sänder till vad man vill. ja Telia har ett också bara kolla vem som har bäst teckning. vad jag har förstått så är telenor billigast fri surf på sitt. lycka till med kaminerna/ Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen!
      Måste kolla upp med Telenor, deras 3G funkar knappt ute hos oss, misstänker att det är samma med 4G.
      Telia har också en stationär router till sitt mobila så ska kolla med dem...

      Radera
  2. Jag har tyvärr inga tips, bara sympati :( Kaminer är ju svindyrt att greja med, så jäkla tråkigt att de blev utdömda!
    Jag sitter faktiskt på mobilt bredband i centrala Ronneby :P Det funkar bra, men jag har begränsat mbit så jag kan ju inte streama nåt (mer än enstaka svt-play) och det suger... Men det kostar skjortan annars anser jag....

    SvaraRadera